Wystawa Salon Sztuki 49 – 2006

Intymne i uniwersalne malarstwo Iwony Wojewody-Jedynak

Salon Sztuki 49 prezentuje nowe obrazy Iwony Wojewody-Jedynak. To przede wszystkim martwe natury wykonane w technice tempery jajowej. Tematyka obrazów wiąże się z prostym układem form w pomieszczeniu (kubków, dzbanków, krzeseł, owoców) lub zapisem samej gry świateł we wnętrzu. Dzięki prostocie kompozycji, naturalnemu operowaniu światłocieniem, na pierwszy plan wysuwają się formalne aspekty rzeczy. Elementy malarskie dopełniające się w świetle i kolorze, są również nośnikami ważnych symbolicznych odniesień.

Artystka z jednej strony kontynuuje wątki malarstwa budowanego w oparciu o silne, podkreślające dramatyzm kontrasty: światła i cienia oraz barw: brązów, ugrów, bieli i czerni, bądź żółcieni i zieleni, z drugiej coraz odważniej wprowadza żywe barwne zestawienia. Nasycone kolorami obrazy z ostatnich miesięcy (Dwie gruszki, Cytryny) mówią o częściowym porzuceniu Caravaggia maniera tenebrosa, zmierzaniu ku rozjaśnieniu palety.

Z większą swobodą porusza się w rozszerzonej gamie kontrastowo zestawianych żółcieni, czerwieni, błękitów, pokazując doskonałe opanowanie warsztatu. Dzięki przemyślanej grze barw wydobywa walory fizyczności obiektów, wpisuje je również w interesujące, bliskie abstrakcji układy geometryczne (poziomych bądź pionowych pasów).

Pod perfekcyjną malaturą prac skrywa się ich wymiar metafizyczny i duchowy. To swoiste trompre-de-l’oeil stanowiące dialog między artystką i przedmiotami – nośnikami wspomnień rodzinnego domu, czy zapisu ulotnych momentów z domowego zacisza. W malarskich kompozycjach, w owocach, ich kształtach, ilościach, zestawieniach barw jawią się głębsze treści – te związane z intymnym życiem autorki, bądź bardziej uniwersalne – mówiące o przemijaniu.

Iwona Wojewoda-Jedynak podąża indywidualną drogą sztuki. Czerpie inspiracje z pozornie nieistotnej codzienności, czyni to jednak w sposób bardzo zachowawczy, ze świadomością bogactwa tradycji malarskiej mistrzów martwej natury (np. Zurbaran, Cotan, Chardin czy Morandi) i przede wszystkim wirtuozów światła (Rembrandt, Caravaggio, czy de la Tour). W poetyckich, melancholijnych kompozycjach tkwi ulotność piękna oraz nietrwałość życia.

Iwona Wojewoda-Jedynak (ur. 1976 r.) Studiowała 1997-2002 na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w Pracowni Tkaniny Artystycznej prof. Wojciecha Sadleya, w Pracowni Malarstwa prof. Zbigniewa Gostomskiego oraz w Pracowni Struktur Wizualnych prof. Jacka Dyrzyńskiego.

Kurator wystawy: Magdalena Durda-Dmitruk
Salon Sztuki 49
Al. Jana Pawła II 49
Warszawa
wernisaż 30. listopada, g. 18.00
czynna do 13. grudnia 2006

źródło: tvp.pl/kultura

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *